Spánek miminek

Aktualizace: čvn 1

Spánek vašeho miminka. Jedno z největších témat pro všechny rodiče. Bylo napsáno mnoho knih a řečeno spoustu rad. Názory na něj jsou často protichůdné a někdy kontroverzní. Existuje nespočet mýtů. Na technikách a vymoženostech k zlepšení spánku vašeho dítka si již vydělalo nemalé peníze hned několik rádoby odborníků prodávajících to nejlepší pro dětský spánek. Je jedno, jestli máte dítě první, druhé nebo třetí – spánek miminek vás vždy překvapí něčím novým. Než se miminko narodí, je dobré neplánovat si, jak bude spát nebo, jak a kdy ho budete krmit. Také by se rodiče neměli inspirovat jinými miminky a jejich spánkem, protože každé dítě je zcela jiné a vyžaduje i jiné spánkové potřeby.


Hlavní je říct, že spánek je pro miminko velice důležitá biologická potřeba. Ve spánku dítě roste a vyvíjí se jeho nervová soustava.





Spánek miminek se odlišuje od spánku větších dětí a dospělých. Miminka potřebují přibližně jednou tolik spánku než dospělí a potřeba délky spánku se mění v závislosti na věku dítěte. Existují výpočty s ideálním počtem prospaných hodin i v závislosti na věku dítěte. Ty bych asi rovnou hodila za hlavu. Některá miminka naspí dvacet hodin denně, jiná šestnáct a některá stěží deset. Důležité je rovnou říct, že miminka spinkají, tak jak to vyhovuje jim. Nikoli tak, jak rodiče potřebují, aby zrovna jejich děti spinkali. Rodiče si také představují, že noční spánek miminka bude trvat alespoň osm a více hodin. Stačí však, když bude trvat „jen“ pět hodin.


Miminka se až do jednoho roku neřídí cirkadiánním rytmem jako dospělí, protože k tomu nemají dozrálé patřičné oblasti mozku (ty dozrají až v jednom roce života). První náznaky nějakého denního režimu můžou rodiče zpozorovat už ve třech až čtyřech měsících a orientuje se podle denního režimu, denního světla, jídla a dalších. Například Plháková ve své knize doporučuje, aby rodiče v průběhu dne mluvili běžně nahlas a dělali klasické činnosti, aby se dítě postupně učilo, že je den a dokonce ani nedoporučuje ani úplné zatahování žaluzií přes den ke spánku.


Samozřejmě potom jsou ještě rozdíly v REM a non-REM fázích spánku a jejich změnách v průběhu dětského vývoje, ale o tom by se dal napsat další celý článek.

Rodiče by také neměli čekat, že jakmile jednou spí miminko celou noc, bude tak spát pořád. Někdy se může probudit a mít hlad, jindy se naopak může vzbudit o pár hodin dříve a být již vyspinkané. Čas od času se s postupným vývojem dítěte může i stát, že se miminko začne znovu budit častěji.


Přibližně do šesti měsíců potřebují v noci jíst (někdy i ještě později, je to individuální). Říká se, že kojené děti se mohou budit častěji. Já si myslím, že je to opravdu hodně individuální. Jsou děti, které i kojené prochrupkají celou noc a potom jsou děti, které jsou nekojené a opakovaně se budí. Velmi důležité je, že by kojící maminka neměla tlačit na dítě a bojkotovat mu noční kojení. Tím se celá situace jen zhorší a můžete spánek svého miminka rozhodit úplně.


Také se od šestého měsíce může začít měnit počet spánků. Miminko může začít spát jen jednou dopoledne a jednou odpoledne, ale POZOR! Nemusí. Každé miminko je jiné. Pokud má spánek dobrý a kvalitní, nenuťte ho do žádné násilné změny. Když miminku začnete dělat změny cíleně, podle nějakých „rad“, akorát miminku celý spánek kompletně rozhodíte.

Pro klidný spánek jsou důležité podmínky při spaní a režim. Ale také klidný a vyrovnaný rodič. Každému miminku také sedí jiné spaní:


  • Jednomu vyhovuje spaní ve společné posteli s rodiči, jiné zase potřebuje být nerušené v postýlce vedle postele rodičů, jiné dítě naopak spí velmi dobře ve vedlejším pokoji.

  • Jedno miminko usne při houpání v náručí, druhému se sice pohoupání líbí, ale neusne tak.

  • Jiné miminko si rádo schrupne v nosítku na mámě, jiné má potřebu neustále koukat kolem a hlavičku si neopře a neusne.

  • Další děťátko nepotřebuje šum nebo jiné zvuky, druhé miminko bez něj neusne.


Velice důležitá je i povaha miminka (temperament). Klidné děti se správně nastavenými spánkovými zvyklostmi snadno usnou, nenechají se vyrušit a nebudí se. Děti naopak neklidné se snadněji vzbudí, rozruší je běžný hluk a po probuzení křičí. Kromě dětí s obtížným temperamentem se to může dít i u dětí nedonošených, dětí drogově závislých rodičů nebo i dětí s nějakým onemocněním. Těmto dětem je pak potřeba k usínání více pomoci než dětem klidným.


Miminko by mělo spát přibližně po dvou až třech hodinách. Někdy stačí třicet minut, někdy hodina, někdy více. Řiďte se miminkem a tím, jak je po spánku odpočaté. Taky si můžete pro svůj vlastní přehled občas zapsat, jak miminko v daný den spalo.

Pokud se spánkem svého miminka bojujete, začněte si na týden psát jeho spánkový deník s časy spaní a délkou spaní. Následně můžete celý spánek prokonzultovat s pediatrem, psychologem nebo odborníkem přes vývoj dětí. Nesázejte na rádoby odborníky, kteří prošli jednodenním (v lepším případě vícedenním) kurzem, mají v ruce certifikát a jejich cílem je prodat vám zaručené tipy jak na pravidelný spánkový režim miminka. Výsledek bývá nejen, že nejistý, ale mnohdy způsobí, že se miminku rozhodí režim ještě více, než byl rozhozen doposud.


Krátce k metodě vyplakání – z dlouhodobého hlediska nefunguje. Akorát se tím stresuje dítě i rodič (matka je nastavená tak, že když slyší dítě plakat, tak má biologickou potřebu k němu přispěchat a uklidnit ho). Samozřejmě pokud někdo tuto metodu používá a je s ní spokojený a vyhovuje mu a myslí si, že vyhovuje i dítěti, tak je jeho rozhodnutí se tím řídit (otázkou je potom správnost jeho rozhodnutí).


Co narušuje spánek miminka?

  • Hlad/Moc plné bříško.

  • Přetažení dítěte.

  • Velké změny.

  • Růst zoubků.

  • Temperament.

  • Očkování.

  • Skoky v motorickém vývoji.

  • Sny, noční děsy. Zpracování zážitku ze dne.

  • Televize a modré světlo.

  • Nemoc.

  • Bolest.

  • Narození sourozence.

Vyhněte se i spaní miminek v sedě a omezte spinkání i v autosedačce, houpátku či židličce.

Existují ideální podmínky pro spánek každého miminka? Je nějaká jedna univerzální rada, poučka a příručka, která funguje u všech miminek? NE. Pokud vám někdo dává nějaké univerzální programy a rady, tak to s největší pravděpodobností nebude fungovat. Proč? Protože každé dítě je originál a má naprosto odlišné potřeby, co se spánku, bdělosti a usínání týče.


Co pro své miminko můžete vždy udělat?

  • Zavést si jednoduchý, pevně daný režim před spaním.

  • Změny zavádět postupně, nikdy ne několik velkých změn najednou.

  • Před spaním vyvětrat místnost.

  • Pro novorozence je často příjemná zavinovačka, u staršího miminka potom spací pytel – ale znovu pozor, jsou miminka, kterým nevyhovují. Některé třeba usnou zavinuté v zavinovačce, ale nesnesou ji mít zavázanou.

  • Pokuste se omezit alespoň před spánkem miminka televizi a není vhodné mít ji zapnutou ani během spánku miminka.

  • V místnosti by měla být při nočním spánku tma. Některá miminka jsou například z dětských JIP a neonatologií zvyklá na neustálé světlo, proto je dobré udělat postupný přechod.

  • Zohlednit se vždy musí i třeba separace miminka od matky při porodu, náročný porod a další.

Závěrem bych ráda řekla, že spánek miminka velmi narušuje vlastní nejistota maminky a spousta nevyžádaných rád. Zkuste se řídit svým miminkem a svou intuicí a kašlete na to, že se něco doporučuje nebo nedoporučuje. Neřiďte se ani tabulkami s počty hodin spánku v noci a přes den. Pokud miminko dobře spinká, tak to neměňte jen proto, že se někde píše, že byste to měli dělat jinak. Jestli si se spánkem nevíte rady, obraťte se na odborníka, ale změny zavádějte pomalu, postupně a zkoušejte. Nenechte si vnutit univerzální program, podle kterého by měly spát „všechny miminka“. A ještě jedno moudro úplně na konec – děti jednoho dne spát začnou. Naučí se usínat sami, ve svém pokojíčku, budou chtít jít přespávat k babičkám ke kamarádům… užívejte si teď tu dobu, kdy je děťátko maličké a chce vás mít u sebe, když usíná, i když se probouzí. Časem to budete vy, kdo na něj bude večer nebo v noci chodit koukat, jak spí, jestli dýchá nebo budete v dospívání chodit nad ránem kontrolovat jeho postel, jestli už se z diskotéky doplazil konečně domů.


Tipy na četbu: Tinková Medvecová Lenka: S láskou o dětském spánku, Harvey Karp: Nejšťastnější děťátko v okolí, Plháková Alena: Spánek a snění, Matthew Walker: Proč spíme, Gravillon Isabelle: Spánek malých dětí, Walldburgerová Jennifer: Dětský spánek v otázkách a odpovědích, Modellová Stephanie: Průvodce spokojeným dětským spánkem.


244 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

KDO JE KDO?